הזמנת רופא הביתה מחוץ לשעות פעילות של הקופות
ישנם תרחישים שעשויים להיות מוכרים לכולנו מקרוב, כמו למשל זה שבו מי מבני המשפחה חש ברע דווקא בשעות שבהן קופות החולים אינן פעילות. בסיטואציות הללו מתעוררת על פי רוב ההתלבטות בין המתנה עד למועד פתיחת המרפאה לבין פניה עצמאית לחדר המיון.
יחד עם זאת, חלק לא מבוטל מהמבוטחים אינם מודעים לכך שבנסיבות הללו, עומדות בפניהם שתי אפשרויות נוספות שהן הגעה עם המטופל למוקד רפואי לילי של הקופה או חברה מטעמה שמספקת את השירות, או לחלופין הזמנת רופא הביתה.
בהקשר זה, חשוב לדעת כי בהתאם לחוק ביטוח בריאות ממלכתי משנת תשנ"ד- 1994 וחוזר המנכ"ל מספר 0814 לפיקוח על קופות חולים ושב"ן, מחויבות קופות החולים לספק למבוטחים שירות בכול שעות היממה.
תפקיד המוקד הטלפוני המאויש
אנשי הצוות המקצועי מבית חברת יד להחלמה מציינים כי בחוזר המנכ"ל הוגדרו שעות הפעילות הרגילות של קופות החולים שהן: בימים א' עד ה' בין השעות 08:00-19:00, ובימי שישי וערבי חג בין השעות 08:00-12:00. קופת החולים מחויבות להעמיד לרשות המבוטחים שלהן מוקד טלפוני מאויש, שיהיה זמין לכול הפחות בשעות שהמרפאות סגורות ויפנה את המבוטחים הזקוקים לשירות אל הגורמים המתאימים.
האפשרויות העומדות בפני המוקדן כוללות הפנייה למוקד מרפאתי לילי של קופת החולים או מטעמה (דוגמת יד להחלמה), הזמנת רופא הביתה או הפניית המבוטח למחלקה לרפואה דחופה (חדר מיון). במידה והמבוטח מתגורר ביישוב עירוני, הפניית המבוטח למוקד רפואי לילי מתבצעת בהתאם למצבו הבריאותי, זאת בתנאי שהמרחק בין מקום מגוריו והמוקד כרוך ב- 30 דקות נסיעה לכול היותר.
המקרים שבהם מתבצע ביקור בית של רופא
במידה והמבוטח מתגורר ביישוב שאינו עירוני, שאז הוא יופנה אל המוקד הרפואי הלילי הקרוב רק במקרה שבו המרחק מאפשר הגעה בפרק זמן סביר, תוך התחשבות במצבו הרפואי. הזמנת רופא הביתה תיעשה במקרים שבהם המצב הרפואי מחייב ביקור בית, ואו כשלקופות החולים אין שירות חלופי מתאים.
גם כאן מותנה השירות ביכולת של הרופא להגיע לבית המבוטח בתוך פרק זמן של עד 90 דקות. ההפניה של המבוטח לבית החולים תתבצע במקרים שבהם מצבו הרפואי מחייב זאת, או לחלופין כשאין לקופות החולים חלופות שירות אחרות. בעניין זה, ראוי להבהיר שבמקרים בהם מוקדי השירות מפנים את המטופלים לבית החולים, שאז הקופות נדרשות לשאת במלוא עלות הביקור במיון.