זקוקים לרופא עזרה ראשונה, אבל המרפאה סגורה? הכול על שירותי רפואה דחופה
זקוקים בבהילות לרופא עזרה ראשונה, אבל המרפאה סגורה? ישנם תרחישים לא סימפתיים בחיים שכול אחד מאיתנו עשוי להכיר מקרוב, כמו כאב שיניים חריף באמצע הלילה, הורה מבוגר שמועד ונחבל בערב שבת, תינוק שמתעורר בחצות עם פריחה משונה או בן זוג שמתאונן באמצע החג על דקירות בחזה.
בריאותנו אינה תמיד מסונכרנת עם השעות שבהן פעילות קופות החולים, וכשמקרי החירום הרפואיים הללו מתרחשים בזמן שהמרפאות סגורות, אנו עשויים לחוש תחושות קשות של חוסר אונים ולהיקלע לדילמה "מה עושים": האם לנסות ולמשוך את הזמן עד למועד פתיחתה של מרפאת קופת החולים? מאידך, איננו רופאים, לפיכך יתכן ומדובר במצב חירום אמתי, מה שמחייב הגעה דחופה לחדר המיון.
מעטפת רחבה של שירותים שונים
אנשי הצוות המקצועי מבית חברת יד להחלמה מסבירים שדווקא בסיטואציות הללו של חוסר וודאות והתלבטות קשה, חשוב להיות מודעים לכך שלרשותנו עומד שירות של רופא עזרה ראשונה, שנועד לספק למבוטחים מענה רפואי הולם וראוי גם כשמרפאות סגורות. שירות זה כלול במסגרת שירותי רפואה דחופה, ומאפשר קבלת מענה רפואי רציף בכול שעות היממה.
שירותי הרפואה הדחופה כוללים בתוכם ממעטפת רחבה של שירותים שונים, כגון מוקד לייעוץ טלפוני, מוקדי לילה לרפואה דחופה (מר"מים) הפרושים בכול רחבי הארץ ופועלים מטעם קופות החולים ואו חברות שבהסכם, כמו גם ביקורי בית של רופאים רלוונטיים בהתאם לבעיה הרפואית הספציפית, ובמקרי הצורך אף הפנייה לחדר מיון.
ביקור של רופא בבית המטופל
המוקד לייעוץ טלפוני הנו מוקד המאויש באנשי מקצוע, והוא נועד לספק למבוטחים מידע ראשוני וייעוץ במגוון בעיות רפואיות שונות, כמו ייעוץ תרופתי, דרכי פעולה במקרים של חבלה, עליית חום וכן הלאה.
המוקד הטלפוני משמש, בין היתר, גם כנתב שיחות להפניית המבוטח אל השירות הרלוונטי ואו הגורם מתאים, כגון היוועצות ברופא עזרה ראשונה, קבלת טיפול רפואי און ליין בשיחת טלפון או שיחת וידאו מבלי לצאת מהבית, וכאמור גם ביקור רופא בבית המטופל, הפנייתו לאחד ממוקדי הרפואה הדחופה או לבית החולים.
ביקור של רופא בבית המטופל מהווה שירות המעניק למטופל עזרה ראשונה במצבים רפואיים שאינם מסכני חיים. השירות כולל בדיקות, מתן אבחונים, מתן מרשמים וטיפול ראשוני, לרבות תרופות, ובמקרי הצורך גם מכתב הפניה לחדר המיון או פינוי באמבולנס לבית החולים.
צריכים להיוועץ ברופא עזרה ראשונה בזמן שהמרפאות סגורות? המדריך
האם חום פתאומי גבוה באמצע הלילה מצריך פנייה לרופא עזרה ראשונה, או שמא ניתן להמתין עד לשעת פתיחתה של מרפאת קופת החולים? מה בנוגע לכאב שיניים בלתי נסבל או תפרחת שמופיעה על העור?
אנשי הצוות המקצועי מבית חברת יד להחלמה מציינים שבמקרה של חום מעל ל- 38.5 מעלות צלזיוס שמופיע בקרב תינוקות עד גיל חודשיים, יש למהר ולגשת לאחד מהמוקדים לרפואה דחופה לצורך אבחון וקבלת טיפול.
מצבים רפואיים נוספים המוגדרים כמקרי חירום ומחייבים פנייה לרופא עזרה ראשונה ללא דיחוי כוללים שברים, פריקות כתף, מרפק או לסת, חבלת ראש בקרב מבוגרים מעל לגיל 70 או פעוטות עד גיל שנתיים וכיוצא בזה.
ההתלבטות: האם המצב הרפואי מאפשר המתנה עד לשעת פתיחת המרפאה?
בחלק לא מבוטל מהמקרים, רבים מאיתנו נקלעים להתלבטות לגבי השאלה האם המצב הרפואי הספציפי מצריך פנייה מידית לרופא עזרה ראשונה, או שקיימת אפשרות למשיכת זמן עד לשעת פתיחת המרפאה, שהרי אין ברשותנו הרקע הרפואי הנדרש כדי לדעת בוודאות שלא מדובר במצב חירום המחייב הגעה מהירה לחדר מיון.
בתרחישים מסוג זה, כולנו נאלצים להסתמך על תחושות בטן ואו ניסיון עבר בסיטואציות דומות. יתרה מכך, לא פעם קורה שאנו זקוקים לייעוץ רפואי בשעות שבהן המרפאות אינן פעילות, אם בשל התלבטות לגבי טיפול תרופתי מסוים במהלך ההיריון, מינון של תרופה, או חשש לתגובות בין תרופתיות, ובפרט כשהמטופל סובל ממחלות רקע וכדומה.
מוקד טלפוני מאויש להפניית המבוטחים לנותן השירות המתאים
במידה והנכם זקוקים לשירותיו של רופא עזרה ראשונה, בין אם לצורך אבחון וטיפול ובין אם לצורך התייעצות בעניין רפואי כזה או אחר, חשוב שתהיו מודעים לכך שעל פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, מחויבות קופות החולים להעמיד שירות רפואי הולם לרשות המבוטחים שלהן בכול שעות היממה, לרבות בשעות שבהן הן סגורות.
כמו כן, על פי חוזר מנכ"ל שפורסם שנת 2008, מחויבות קופות החולים להעמיד לרשות מבוטחיהן מוקד טלפוני מאויש להפניית המבוטחים לנותן השירות המתאים. שירות זה כולל, בין השאר, ייעוץ טלפוני או ייעוץ מקוון (בהתאם להעדפתו של המבוטח), ולהפנותו במידת הצורך למוקד רפואה דחופה של הקופה או נותן שירות מטעמה. אפשרויות נוספות כוללות ביקורי בית של רופאים בבתי המטופלים, ובמקרי הצורך גם הפנייה לחדר מיון.