שירותי רפואה דחופה: כל מה שחשוב לדעת על מוקד רפואי לילי
למי מאיתנו לא קרה שהוא חש ברע באמצע הלילה, או שמישהו מבני משפחתו נזקק לשירות רפואי בשבת או בחג? מדובר בתרחיש שכיח למדי, אלא שלא כולם יודעים שבסיטואציות הללו עומד לרשותם מוקד רפואי זמין.
מבית חברת יד להחלמה מציינים שבשנת 1994 נחקק החוק לביטוח בריאות ממלכתי, המחייב את קופות החולים לתת למבוטחים שלהן שירות, או לחלופין לספק להם שירות חלופי נאות בכול שעות היממה.
בהקשר זה, חשוב להבהיר שבחוק מוגדרות שעות הפעילות של קופות החולים (בימים א' עד ה', בין השעות 19:00 - 08:00, ובימי ו' או ערבי חג בין השעות 12:00 - 08:00). בטווח השעות האלו נדרשים המבוטחים לפנות אל המרפאות של הקופות או לנותני השירות מטעמן לשם קבלת טיפול.
השירותים הניתנים במוקד הטלפוני המאויש
במקרים שבהם עולה הצורך בשירות רפואי זמין בזמן שמעבר לשעות הפעילות המקובלות, שאז מעמידות קופות החולים לרשות המבוטחים מוקדים טלפוניים (או מקוונים) מאוישים, ואלו מנתבים אותם אל נותני השירות מטעמן, בהתאם לצורכי כל מקרה.
מוקדי השירות המאוישים מפנים את המבוטחים אל אחת משלוש האפשרויות הבאות שהן: הפניה למוקד רפואי לילי של הקופה או אל גורם מטעמה (דוגמת חברת יד להחלמה), זימון ביקורי בית של רופאים או מתן פנייה לחדר מיון.
ראוי להבהיר שהפניית המבוטח אל המענה הטיפולי המתאים נעשית בהתאם למצבו הבריאותי. יחד עם זאת, ההפניה למוקד רפואי לילי מותנית בכך שהמרחק שבין היישוב העירוני שבו מתגורר המבוטח והמוקד הרפואי הלילי כרוך ב- 30 דקות נסיעה לכול היותר.
מענה באמצעות ביקור רופא בבית המטופל
במידה והמבוטח מתגורר ביישוב שאינו עירוני, שאז ההפניה למוקד רפואי תיעשה במקרה והדבר מאפשר הגעה בזמינות סבירה אל המוקד הקרוב, תוך התחשבות במצבו הרפואי של המבוטח. מענה באמצעות ביקור רופא בבית המטופל ניתן במקרים המחייבים זאת בעקבות מצבו הרפואי של המבוטח, או כשאין לקופות החולים שירות חלופי מתאים.
במקרים שבהם אין לקופות החולים חלופות שירות אחרות או שמדובר במצב חירום רפואי, תינתן הפניה לחדר מיון. בעניין זה, חשוב לדעת כי במקרים שבהם מופנים המטופלים על ידי מוקדי השירות לבית החולים, הקופות מחויבות לשאת במלוא עלות הביקור, תוך הנפקת אישור מתאים. כמו כן, חשוב לדעת שהמבוטחים זכאים להזמין לביתם שירות ביקור רופאים או לפנות עצמאית למוקדי הרפואה הליליים, תחת כללי ההשתתפות העצמית המקובלת.
מוקד רפואי לילי- חלופת שירות בשעות שבהן המרפאות סגורות
כל אחד מאיתנו נקלע בעבר למצב שבו הוא או מי ממשפחתו חש ברע ונזקק לשירות רפואי דווקא בשעות שבהן מרפאות קופות החולים אינן פעילות, בין אם בלילה, בשבת או בחג. אלא שעל אף שהתרחיש שכיח למדי, רבים אינם יודעים שבמצבים אלו הם יכולים לפנות למוקד רפואי לילי זמין אשר העומד לרשותם מטעם הקופה.
על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי מחויבות כל קופות החולים בהעמדת חלופת שירות הולמת לרשות המבוטחים שלהן בכול שעות היממה, וכך קובע גם חוזר סמנכ''ל מספר 08/2007 לפיקוח על קופות החולים ושב"ן. בחוזר סמנכ''ל מוגדרות שעות הפעילות המקובלות של מרפאות הקופה, ובמהלכן נדרשים המבוטחים לפנות במישרין למרפאות הקופה או לנותני השירות שבהסדר עם הקופה.
מוקד טלפוני מאויש להפניית המבוטחים לנותני השירות הרלוונטיים
אנשי הצוות המקצועי של חברת יד להחלמה מסבירים כי האחריות של קופות החולים למבוטחיה אמנם לא מוגבלת לשעות הפעילות המקובלות, אולם מטבע הדברים, לאחר שעות הפעילות השגרתיות משתנה מערך השירותים ומושתת בעיקרו על מערכי רפואת הלילה, הן של קופות החולים או נותני השירות מטעמן והן של בתי החולים הכללים (חדרי מיון).
מעבר לשעות הפעילות הרגילות מחויבות קופות החולים להעמיד מוקד טלפוני מאויש לרשות המבוטחים, על מנת להפנות את אלו הזקוקים לשירות רפואי אל נותן השירות הרלוונטי. סל השירותים כולל הפנייה של המבוטח למוקד רפואי לילי, שליחת רופא לביקור בית אצל המבוטח או הפנייתו לחדר מיון. כוחה של ההפניה לבית החולים היא כשל טופס 17, והקופה נושאת במלוא עלות השירות.
מתן מענה באמצעות ביקור בית של רופא או הפניה לחדר מיון
הפניית המבוטח למוקד רפואי לילי לקבלת מענה טיפולי נעשית בהתאם לאופי המקרה, זאת בתנאי שהמרחק בין המוקד הרפואי ממקום המגורים של המבוטח הוא 30 דקות נסיעה לכול היותר (ביישוב עירוני).
במקרים שבהם אין לקופת החולים מוקד מרפאתי במרחק של עד 30 דקות נסיעה ממגורי המבוטח ואו שבשל מצבו הרפואי הוא איננו יכול להגיע אל המוקד המרפאתי הלילי, שאז נשלח אליו רופא לביקור בית.
המענה באמצעות ביקור בית מותנה בכך שזמן הגעת הרופא לבית המטופל הוא בתוך 90 דקות לכול היותר. ההפניה לחדר המיון תינתן במקרים המחייבים זאת וכן בנסיבות שבהן אין לקופת החולים מוקד רפואי לילי בסמוך למגורי המבוטח או רופא זמין לביקורי בית.