רופא עזרה ראשונה: כל מה שצריך לדעת על שירותי רפואה דחופה
ישנם מצבים רפואיים שבגינם כל אחד מאיתנו ימהר לפנות ולהסתייע בהקדם האפשרי וללא היסוס ברופא עזרה ראשונה, גם בזמן שהמרפאות אינן פעילות, כמו למשל שבר חדש, כוויה חמורה, פציעה חריפה, חדירת גוף זר לעין או לדרכי הנשימה, וכן אירוע מוחי, אירוע לבבי, אפילפטי ועוד.
מנגד, ניתן למנות מגוון מצבים רפואיים שונים שמעמידים אותנו בדילמה, מאחר ואין ברשותנו הידע והכלים הנדרשים כדי לדעת בוודאות האם מדובר במקרה חירום רפואי או שמא אפשר להמתין עד למועד פתיחת מרפאת קופת החולים.
אחת הדוגמאות הקלסיות היא חום גבוה שמתפתח באופן פתאומי באמצע הלילה. מה עושים בנסיבות הללו, האם ממתינים או ממהרים לאחד ממרכזי הרפואה הדחופה?
המקרים המחייבים פנייה מידית למוקד לרפואה דחופה
אנשי הצוות המקצועי של חברת יד להחלמה מסבירים שבמקרה הספציפי הזה, אם החום מופיע אצל תינוקות עד גיל חודשיים, והוא מטפס ל- 38.5 מעלות צלזיוס או יותר, הדבר מצריך הגעה מידית למוקד לרפואה דחופה לשם אבחון וקבלת טיפול. גם חבלת ראש בקרב פעוטות עד גיל שנתיים או מבוגרים בגילאי 70 ומעלה מצריכים פנייה מידית לרופא עזרה ראשונה.
אלא שלא כולנו נגישים אל המידע הזה, כך שבסיטואציות הללו, אנחנו נוהגים על פי תחושות בטן או ניסיון עבר במקרים דומים. זאת ועוד, לעתים קורה שאנחנו זקוקים לרופא דווקא בשעה שהמרפאות סגורות, ולו כדי להיוועץ עימו בנוגע למינון של תרופה, טיפול תרופתי מסוים בזמן ההיריון, או חשש שמתעורר בקרבינו מפני תגובות בין תרופתיות.
העמדת שירותים רפואיים זמינים 724 לרשות המבוטחים
בין אם זקוקים לרופא עזרה ראשונה בעקבות מקרה חירום רפואי, או לחלופין מעוניינים בייעוץ רפואי בלבד בנוגע לסוגיה מסוימת, חשוב לדעת כי חוק ביטוח בריאות ממלכתי משנת 1994, כמו גם חוזר מנכ"ל משנת 2008 לפיקוח על קופות חולים ושב"ן מחייבים את קופות החולים בהעמדת שירותים רפואיים זמינים לרשות המבוטחים בשעות שבהן הן אינן פעילות.
יתרה מכך, חוזר מנכ"ל קובע גם שעל קופות החולים להעמיד לרשותם מוקד טלפוני מאויש, כדי להפנותם אל נותן השירות המתאים. השירות כולל בתוכו ייעוץ רפואי טלפוני או מקוון (על פי העדפת המבוטח), וכן הפנייתו של המבוטח לאחד מהשירותים הבאים: מוקד מרפאתי לילי של הקופה או גורם מטעמה, הזמנת ביקור בית של רופא, ובמידת הצורך הפנייה לחדר מיון.