חשים ברע? כל מה שחשוב לדעת על הזמנת שירותי ביקור רופא עד הבית
האמונה הרווחת בקרב רבים ממבוטחי קופות החולים היא ששירותי ביקור רופא עד הבית שמורים בעיקר לקשישים סיעודיים ואו חולים כרוניים, מה שמוביל לכך שרק במצבי חולי חמורים שבהם אין אפשרות להביא אל המרפאה את המטופל, מסתייעת האוכלוסייה הכללית בשירות חיוני זה.
במקרים אחרים, אנשים שחשים ברע בשעות שבהן המרפאות סגורות, נאלצים להמתין עד לשעות פתיחתן, ובמידה ומתעורר בקרבם החשש שמדובר במצבים רפואיים מסכני חיים, הם פונים לבית החולים, אם באופן עצמאי או על ידי פינוי באמבולנס.
מבית חברת יד להחלמה מדגישים שעל פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי מחויבות קופות החולים בהעמדת שירות רפואי הולם לרשות מבוטחיהן 24 שעות ביממה, לרבות בשעות שבהן הן אינן פעילות.
מוקד טלפוני מאויש להפניית המבוטחים אל נותן השירות המתאים
כאמור, בהתאם להנחיותיו של משרד הבריאות, נדרשות קופות החולים לספק למבוטחיהן מענה רפואי נאות אף בשעות שמעבר לשעות הפעילות המקובלות. בנוסף, בשנת 2008 פורסם חוזר מנכ"ל ולפיו מחויבות כל קופות החולים להעמיד לרשות המבוטחים שלהן מוקד טלפוני מאויש, זאת על מנת להפנות את אותם המבוטחים שזקוקים לשירות רפואי כשהמרפאות סגורות אל נותן השירות המתאים.
המוקד הטלפוני המאויש מעניק ייעוץ טלפוני או ייעוץ מקוון לפי העדפת המבוטח, ובמקרים שבהם הדבר נדרש, הוא מופנה אל מוקד מרפאתי לילי בסמוך למקום מגוריו. הפניית המטופל למוקד מרפאתי של קופת החולים או מטעמה, מותנית במרחק שבין המוקד הלילי לרפואה דחופה למגורי המבוטח, כדי לאפשר הגעה בזמינות סבירה, וכן במצבו הרפואי של המבוטח. חלופות שירות נוספות כוללות ביקור רופא עד הבית או הפנייה למיון ששקולה לטופס 17.
יתרונותיו של השירות ביקור רופא
במצבים של חולי, כרוכה היציאה מהבית אל מוקדי השירות הרפואי באי נוחות, טרחה וסבל רב, ובפרט כשהדבר מלווה בהמתנה ממושכת לקבלת טיפול. מעבר לכך, בצל מגפת הקורונה, רבים מעדיפים כיום להימנע מהתגודדות במקומות כמו חדרי המיון שבהם גובר הסיכון להידבקות במחלת הקורונה ובמחלות זיהומיות נוספות. על רקע המציאות אליה נקלענו בעל כורחנו, הפך השירות של ביקור רופא עד הבית לחשוב וחיוני יותר מתמיד.
קופות החולים נוהגות על פי רוב לספק את השירות הזה באמצעות הסכמי התקשרות עם חברות פרטיות המתמחות במתן שירותי רפואה, דוגמת יד להחלמה. השירות הרפואי כולל
בדיקה קלינית, אבחנה וטיפול, ותרופות ראשוניות לפי הצורך. עם סיום הביקור מקבל המטופל מרשמים לתרופות, מכתב רפואי והפנייה להמשך טיפול אצל רופא המשפחה. באם והדבר נדרש, ניתנת גם הפנייה לבית החולים ואו פינוי באמבולנס.