חשים ברע? כל מה שצריך לדעת על הזמנת רופא לביקור בית
מה אתם עושים במקרה שבו אחד מבני משפחתכם חש ברע דווקא בזמן שמרפאת קופת החולים אינה פעילה? בסיטואציות מסוג זה, רבים מאיתנו נסמכים על תחושת הבטן וניסיון העבר כדי להחליט האם מדובר במצב רפואי הסובל דיחוי ולהמתין עד לשעת פתיחת המרפאה, או שזהו מקרה חירום המחייב הגעה מיידית לבית החולים.
אנשי הצוות המקצועי מבית חברת יד להחלמה מסבירים שבנסיבות הללו, קיימות אפשרות נוספות כגון הבאת המבוטח למוקד רפואי לילי או לחלופין, הזמנת רופא לביקור בית. בהתאם לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994, מחויבות קופות החולים להעניק למבוטחים שירות רפואי או לספק להם שירות חלופי סביר במשך כל שעות היממה.
העמדת מוקד טלפוני מאויש לרשות המבוטחים
יתירה מכך, חוזר סמנכ"ל מספר 20078 לפיקוח על קופות חולים ושב"ן קובע שמעבר לשעות פעילותן של קופות החולים, עליהן להעמיד לרשות המבוטחים שלהן מוקד טלפוני מאויש שמטרתו להפנות את המבוטחים הזקוקים לשירות אל הגורמים הרלוונטיים מטעמן.
האפשרויות העומדות בפני המוקדנים כוללות הפניה אל מוקד רפואי לילי של הקופה או מטעמה, הזמנת רופא לביקור בית או הפניה אל המחלקה לרפואה דחופה (חדר מיון).
ברירת המחדל היא להפנות את המטופל למרכז רפואי לילי, תוך התייחסות למצבו הבריאותי. יחד עם זאת, במקרה שבו המבוטח מתגורר ביישוב עירוני והמרחק ממקום מגוריו אל המוקד הרפואי הלילי הקרוב כרוך בנסיעה של מעל ל- 30 דקות, שאז יינתן לו שירות חלופי.
המקרים שבהם ניתן השירות של ביקור רופא
המענה באמצעות הזמנת רופא לביקור בית מתבצע במקרים שבהם מצבו הרפואי של המבוטח מחייב זאת או כשלקופת החולים אין שירות חלופי מתאים. שירות זה מותנה בכך שהצפי להגעת הרופא לבית המטופל הוא 90 דקות לכול היותר. ההפניה לחדר מיון מתבצעת רק במקרים שבהם מדובר במצב חירום רפואי או כשאין לקופת החולים שירותים חלופיים זמינים אחרים.
בהקשר זה, חשוב להבהיר כי במידה והופניתם לחדר מיון על ידי מוקדי השירות, שאז מחויבות קופות החולים להנפיק לכם את האישור המתאים ולשאת במלוא עלות הביקור. כמו כן, חשוב להבהיר גם ששירותי המוקד הטלפוני המאויש שמספקות קופות החולים אינן מהוות תחליף לזכותכם להזמין בית רופא לביתכם, או לפנות באופן עצמאי למרכז רפואי לילי או חדר מיון.